In 2015 en 2016 veranderen de bijtelling en BPM voor zakelijke auto’s. U kunt besparen door nog dit jaar een nieuwe auto te kopen of leasen, want in 2017 volgen waarschijnlijk de echt grote hervormingen. Hieronder leest u alles over de nieuwe regels in 2015 en 2016 én de plannen voor 2017-2020.

Bijtelling
Vanaf 2015 maakt het niet meer uit of de auto op benzine, gas of diesel rijdt: alleen de CO2-uitstoot maakt het verschil voor de bijtelling. Voor auto’s met een CO2-uitstoot van meer dan 50 gram per km die voor het eerst in 2015 op naam zijn gesteld, gelden in 2015 de volgende bijtellingspercentages:

CO2-uitstoot (g/km)Bijtellingspercentage
0 (volledig elektrische auto’s)4%
Minder dan 517%
51 t/m 8214%
83 t/m 11020%
Meer dan 11025%
Auto’s van 15 jaar of ouder35%

 

In 2016 gelden de volgende percentages:

CO2-uitstoot (g/km)Bijtellingspercentage
0 (volledig elektrische auto’s)4%
Minder dan 5115%
51 t/m 10621%
Meer dan 10625%
Auto’s van 15 jaar of ouder35%


Bijtelling in 2017
In een kamerbrief van staatssecretaris Eric Wiebes stelt hij een nieuw systeem van autobelastingen voor. Als dit voorstel wordt goedgekeurd, geldt vanaf 2017 een generiek bijtellingstarief van 22% voor auto’s van de zaak. Dit betekent dat vanaf 2017 de hybride auto net zo zwaar belast wordt als ieder ander type auto. Enige uitzondering is de volledig elektrische auto. Daarvoor geldt dan 4% bijtelling en vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en BPM.

Hoe haal ik maximaal voordeel op de bijtelling?
De bijtelling op een auto is 5 jaar geldig vanaf de datum van de eerste kentekenregistratie. Twijfelt u dus over een nieuwe (zuinige) auto? Koop of lease hem dit jaar nog, dan maakt u de komende 5 jaar gebruik van het meest gunstige bijtellingspercentage.

Maar let op: least u een auto nu met de volle 25% bijtelling, dan betaalt u tot 2020 dat maximum. Terwijl diezelfde auto in de 22% valt als u hem in 2017 koopt.

Voor auto’s van 15 jaar en ouder blijft de Youngtimer regeling gelden. Voor deze auto’s geldt een bijtelling van 35% van de dagwaarde van de auto.

Geldigheidsduur bijtellingspercentage
Voor auto’s met eerste tenaamstelling van vóór 1 juli 2012 blijft het bijtellingspercentage van vóór de aanscherping van de CO2-uitstootgrenzen op 1 juli 2012 van toepassing zolang er contractueel niets wijzigt. Echter, zodra er contractueel wat wordt gewijzigd, in de arbeidsovereenkomst en/of in de leaseovereenkomst, moet bekeken worden wat de gevolgen zijn. Voor een aantal situaties geldt overgangsrecht en houden de auto’s daarmee de bijtelling zoals die gold vóór 1 juli 2012.

Voor auto’s waarvan het kenteken na 30 juni 2012 voor het eerst op naam is gesteld, blijft het bijtellingspercentage dat bij de eerste ingebruikname van de auto gedurende 60 maanden van toepassing. Hierbij zijn eigenaar- en gebruikerswisselingen niet relevant, net als het wel of niet onder de bijtelling vallen.

Geen bijtelling als zakelijke auto niet privé gebruikt wordt
Als de zakelijke auto niet of minder dan 500 km per jaar privé gebruikt wordt, hoeft u geen bijtelling te rekenen. Maar de Belastingdienst verwacht wel dat u dat aan kunt tonen. Het bewijs kan op verschillende manieren worden geleverd en in de praktijk betekent dit vaak het bijhouden van een sluitende rittenregistratie.

Voor bestelauto’s gelden enkele specifieke regelingen binnen de autokostenfictie, zoals de  mogelijkheid van vereenvoudigde rittenregistratie of de mogelijkheid dat een werknemer de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto aanvraagt. Bestelauto’s die buiten werktijd niet privé kunnen worden gebruikt of waarvoor een verbod op privégebruik geldt, vallen niet onder de autokostenfictie. Ook voor bestelauto’s die (bijna) uitsluitend geschikt zijn voor goederenvervoer geldt de autokostenfictie niet. Voor bestelauto’s die werknemers in verband met de aard van het werk doorlopend afwisselend gebruiken geldt een eindheffingsmogelijkheid van € 300 per bestelauto per kalenderjaar.

Wegenbelasting
Wilt u een hybride auto aanschaffen? Dan kunt u ook wat betreft de wegenbelasting beter zo snel mogelijk beslissen. In 2015 hoeft u voor zowel elektrische als hybride auto’s geen motorrijtuigenbelasting te betalen. In 2016 is dat alleen nog zo voor elektrische auto’s. Voor hybride modellen betaalt u van 2016 tot en met 2018 de helft van het tarief dat u normaal zou betalen.

Volgens het nieuwe autoplan zakt de motorrijtuigenbelasting gemiddeld met 2% in 2017. Kleine en middelgrote zuinige personenauto’s worden minder zwaar belast. De belasting op oude diesels die zonder fabrieksroetfilter rijden, gaat juist omhoog.

BPM
De BPM verandert in 2016 vooral voor de hoogste drie categorieën (zie tabel). Verder geldt de vrijstelling alleen nog voor volledig elektrische auto’s. Hybride exemplaren vallen in schijf 1.

BPMCO2 uitstootgrenzen 2015Tarief per gram CO22015CO2 uitstootgrenzen 2016Tarief per gram CO22016
Vrijstelling0€ 00€ 0
Schijf 11 – 82€ 61 – 79€ 6
Schijf 283 – 110€ 6980 – 106€ 69
Schijf 3111 – 160€ 112107 – 155€ 123
Schijf 4161 – 180€ 217156 – 174€ 238
Schijf 5181 of meer€ 434174 of meer€ 476
Dieseltoeslag70€ 8667€ 86


BPM in 2017?
Als het nieuwe autoplan wordt aangenomen, dan wordt de BPM tot 2020 geleidelijk verlaagd met gemiddeld 12%. Auto’s worden bij de aanschaf minder belast, zeker als het om zuinige auto’s gaat. Volledig elektrische auto’s blijven vrijgesteld van BPM, maar plug-in hybride auto’s worden zo steeds meer als normale auto’s behandeld. Of dit plan doorgaat, is binnenkort bekend.

 

 

Ga terug

Aanmelden Nieuwsbrief

MevrouwHeer


Door aanmelding op de nieuwsbrief stem ik ermee in akkoord te zijn met de voorwaarden en de privacyverklaring van Accountantskantoor de Lange
Klik hier voor de privacyverklaring